ورزشی

طناب زدن و مزایای آن

طناب زدن نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا علاوه بر جنبه تفریحی یک رویداد ورزشی و فعالیت هوازی بسیار مفید تلقی می شود.
البته وقتی به طناب زدن اشاره می‌کنیم بیشتر در ذهن خود تلقی فردی که به صورت انفرادی در مدت معینی طناب می‌زند را داریم ، اما در همین راستا ورزشی حرفه ای به نام طناب بازی نیز در کشور ما و سایر دنیا مرسوم است، که حداقل ۳ نفر در آن شرکت دارند دو نفر دو سوی طناب را میچرخانند و حداقل یک نفر (که می‌تواند بیشتر باشند ) از روی طناب میپرد.

طناب زدن
طناب زدن

یکی از مهمترین امتیازات این فعالیت که می‌تواند به عنوان یک ورزش هوازی بسیار مفید آن را تلقی نمود،نیاز به امکانات بسیار کم و اندک برای شروع فعالیت تنها یک طناب و مکان مناسب برای این کار برای شروع این حرکت کافی است .

اهداف طناب زدن

از آنجائی که فعالیت طناب زدن به پاها قدرت زیادی بخشیده و سرعت عمل آنها را بهبود می بخشد این فعالیت در برخی از ورزش های حرفه‌ای مانند کشتی و بوکس به عنوان یکی از تمرین های مهم به شمار می رود .

همچنین در تمرین های بدنسازی به عنوان تقویت استقامت در هر دوره تمرینی و به منظور گرم نمودن بدن یکی از ارکان فعالیت های بدنسازی است.
اما یکی از مهم‌ترین اهداف برای طناب زدن برای بسیاری از افراد تصمیم به لاغر شدن است .البته ناگفته نماند چنانچه این فعالیت زیر نظر یک مربی آگاه انجام پذیرد باتوجه به سوخت و سازی که در بدن ایجاد می کند می‌تواند واقعاً و به تنهایی به لاغر شدن بسیاری از افراد که از اضافه وزن رنج می برند کمک شایانی بنماید.

بیشتر کارشناسان معتقدند با طناب زدن در هر دقیقه( ۱۰۰ طناب ) می توان در ساعت تا ۱۰۰۰ کالری سوخت و ساز در بدن ایجاد کرد که این موضوع کمک زیادی به از بین بردن چربی های بدن خواهد نمود.

طناب زدن
طناب زدن

همچنین از سوی دیگر چون علاوه بر گردش خون در بدن در سایر اعضای دیگر بدن نیز درگیر این فعالیت می شوند مانند پاها و بازوها و ….. در تناسب اندام نیز می‌تواند در افرادی که مسیر لاغری را طی می کنند بسیار مفید باشد .

طول طناب مناسب

یکی از موارد مهم که در مسیر طناب زنی می تواند افراد را مصمم به ادامه نگه دارد استفاده از طناب متناسب از لحاظ طولی می باشد . معمولا طول نامناسب طناب باعث می‌شود افراد نتوانند به درستی و مستمر حرکت ها را انجام دهند و بنابراین تصور می کنند مشکل از آنهاست .
در همین راستا معمولا به دو موضوع باید توجه بیشتر شود :
۱- تقارن : معمولاً بایستی هر دو دست فاصله یکسانی از خط مرکزی بدن را رعایت کنند .
۲ – حرکت : می‌بایست روشی را برای طناب‌زنی انتخاب نمود تا حداقل حرکت برای آرنج ها و شانه های شما به وجود آید تا منظور از طناب زنی و تناسب متعادل این ورزش برای بدن رعایت شود .

 

۲۳ روش و مدل برای طناب زنی

اهمیت زمین زیر پا در حین طناب زنی

زمین های سفت مانند بتن ، سنگ و … توصیه‌های خوبی برای مکان تمرین نیست چرا که با طناب زدن متوالی می‌تواند به زانوها و مچ پا ها فشار مضاعفی وارد شود.
بهترین پیشنهاد استفاده از مکانهایی است که تشک های تمرینی ورزشی در آنها وجود دارد مانند باشگاه کشتی. اما اگر این امکان وجود نداشت تا حد ممکن شرایط را برای خود فراهم آورید تا کمترین فشار بر روی زانوها و مچ پای شما وارد شود ( مثلاً تمرین روی فرش( یا تمرین روی چمن

 

به طور خلاصه فواید طناب زدن را با هم مرور می کنیم :
از لحاظ اقتصادی : همانطور که قبلا اشاره شد طناب زنی از کم هزینه ترین ورزش های هوازی شمرده میشود که به امکانات زیادی نیاز نخواهد داشت.
از لحاظ تناسب اندام و بهبود فرم عضلات : چون در طناب زدن بسیاری از عضلات بدن درگیر فعالیت می شوند و از سوی دیگر با تمرینات منظم طناب‌زنی عضله های مورد نظر شروع به تقویت شان خواهد شد، همچنین چربی های اضافه بدن مانند شکم ، پهلو ها و … می تواند در این مسیر شروع به از بین رفتن به نماید .
برای سلامتی عروق و قلب : با طناب زدن به طور محسوسی ضربان قلب افزایش پیدا کرده و در بهبود این سیستم و عروق تمامی بدن به شرط تمرین منظم ،کارایی بهتر پدیدار می شود . چربی خون همزمان کمتر شده و عضله قلب تقویت می شوند .
باعث افزایش تراکم استخوانی : بسیاری از افراد با پا گذاشتن به سنین میانسالی به بعد دچار پوکی استخوانهای بدن میشوند که متاسفانه عوارض نامناسبی حتی بسیار خطرناک را با خود به همراه می‌آورد. اما در تمرین های منظم طناب زنی در آزمایشاتی که محققین مطالعه نمودند تراکم استخوانی بهبود قابل توجهی پیدا می نماید .
تقویت اندام تحتانی :درحین طباب زدن های منظم بیشتر فشار و بنابراین بهترین تقویت بر روی اندامهای تحتانی و بخصوص پاها و زانوها وارد می‌شود این موضوع اگر درست و اصولی انجام شود باعث قدرت در این اندامها شده و در بسیاری از موارد ضعف بدن در پاها را جبران میکند .

البته مزایای دیگر نیز محققین برای این رشته ورزشی و مفرح مانند افزایش حفظ تعادل بدن و امثالهم برشمرده‌اند.

یادآوری : هرچند طناب زنی ظاهراً از دست همه افراد حتی تا سنین میانسالی بر می‌آید اما لازم است کسانی که دارای ناراحتی خاصی بخصوص عوارض استخوانی می باشند حتماً حتی برای تمرین های ساده طناب زنی با دکتر متخصص خود مشورت نمایند.

ضمنا لازم است افراد سالم نیز در صورت تصمیم به این ورزش مسیر تدریجی افزایش تعداد و مدت زمان طناب زنی را رعایت کنند در غیر این صورت ممکن است از دو جنبه دچار بحران هایی شوند، اولاً ضررهای جسمی که ممکن است فشار یکباره بدن باعث آسیب های داخلی برای برخی از اندام ها گردد و دوما یکباره طناب زنی با توجه به انرژی بسیار زیادی که این ورزش از فرد میگیرد، ممکن است باعث دلسردی افراد در ادامه تمرین ها گردد.

 

منبع:مجله راهنمای شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا