رستوران های مشهد

نام واحدمحدوده آدرسملاحظات
کبابسرای الهه آتش (فلفلی سابق)بلوار فکوریبیشتر بدانید
کافی کباببلوار پیروزیبیشتر بدانید
کباب علیزادهخیابان راهنماییبیشتر بدانید
حلیم نیشابوری بامداد دانشجوبلوار دانشجوبیشتر بدانید
غذای خانگی مشهدرضاشهربیشتر بدانید
رستوران و کترینگ باباقربانبلوار موسوی قوچانیبیشتر بدانید
کترینگ و غذای آماده ناببلوار فرهنگبیشتر بدانید
کباب وزرابلوار جلال آل احمدبیشتر بدانید
مجموعه غذایی جوجه بودیبلوار هاشمیهبیشتر بدانید
کترینگ و رستوران راماخیابان فرهادبیشتر بدانید
چلوکباب نوروزیرضاشهربیشتر بدانید
رستوران و کترینگ اقیانوسعنبرانبیشتر بدانید
چلوکبابی تنورسنگیقاسم آباد بلوار شاهدبیشتر بدانید
رستوران چهارفصلسه شعبهبیشتر بدانید
کباب و حلیم سیدبلوار استقلالبیشتر بدانید
کباب نارنجبلوار معلمبیشتر بدانید
چلوکبابی ریحونبلوار فکوریبیشتر بدانید
حلیم و کباب امیرانبلوار هاشمیهبیشتر بدانید
غذاهای سنتی درستکارخیابان امام خمینیبیشتر بدانید
کترینگ زیباشهربلوار امامتبیشتر بدانید
کباب برادران نوروزیبلوار پیروزیبیشتر بدانید
کباب سه کاجرضاشهربیشتر بدانید
ایستگاه کباببلوار مجیدیهبیشتر بدانید
کترینگ و غذای آماده پاژدهبلوار مجیدیهبیشتر بدانید
کبابی برادران توکلیبلوار پیروزیبیشتر بدانید
کباب ملکخیام شمالیبیشتر بدانید
کباب سرای سجادبلوار عبدالمطلببیشتر بدانید
رستوران وغذای آماده شمیم رضوانخیابان کوششبیشتر بدانید
کترینگ قائمرضاشهربیشتر بدانید
کترینگ آرام فرخیابان کاشانیبیشتر بدانید
کترینگ و رستوران خبازیانبلوار ابوطالببیشتر بدانید
ساندویچ کباب نانوکطرقبهبیشتر بدانید
کباب سرای عنبرانطرقبهبیشتر بدانید
آشکده یاران گنابادسه شعبهبیشتر بدانید
غذای سنتی آشکده آش ماش گنابادبلوار امامتبیشتر بدانید
رستوران چهارخونهبلوار وکیل آبادبیشتر بدانید
رستوران و کترینگ آبتینمیدان راهنماییبیشتر بدانید
کباب مهر و آتشبلوار هاشمیهبیشتر بدانید
حلیم نیشابوری بامدادبلوار پیروزیبیشتر بدانید
کترینگ داریوشبلوار پیروزیبیشتر بدانید
رستوران های گلچینسه شعبهبیشتر بدانید
رستوران فلامینگو ملاصدرابیشتر بدانید
کباب باربیکیوخیابان امام خمینیبیشتر بدانید
حلیم نیشابوری بوژان بلوار امامتبیشتر بدانید
آشپزخانه رضابلوار جمهوری اسلامیبیشتر بدانید
مجموعه غذایی خبازیانبلوار ابوطالببیشتر بدانید
کره کباب زعفرانی دورهمیبلوار هفت تیربیشتر بدانبد
کره کباب مهرداد انفجاربلوار هاشمیهبیشتر بدانبد
کافه رستوران نیکافهاحمدآباد -ابوذرغفاریبیشتر بدانید
تشریفات آندریامشهدبیشتر بدانید

 

امروزه رستوران ها جزئی از پایه های اقتصادی و مهم در گردش مالی هر فرهنگ و کشوری محسوب میشوند.شکی نیست این جایگاه در سالیان بلند و با افت و خیزهای گوناگون بوجود آمده است. در همین راستا اهمیت رستوران در ایران و رستوران در مشهد نیز مانند سایر کشورهای و فرهنگ های دنیا بسیار مهم تلقی میشود و در سالهای اخیر با تغییرات زیادی که این صنعت به خود دیده است ،جایگاه مهمتری را در اقتصاد بخصوص در بین ایرانی ها ایفا کرده است.

رستوران های مشهد
رستوران های مشهد

قبل از رستورانها ،مکانهایی به شکل قهوه خانه های امروزی محلی برای وقت گذرانی و صرف نوشیدنی بوده است. اما به نظر میرسد اولین رستورانهای امروزی و با امکان انتخاب غذا در محیطی شکیل و زیبا به کشور فرانسه و حدود سیصد سال پیش برمیگردد.

اما تاریخچه رستوران داری امروزی به حدود یکصد سال پیش در ایران برمیگردد. سال ۱۳۰۶ شمسی که یک مهاجر روس کافه نادری را در تهران راه اندازی نمود که البته در آن سالها اقبال زیادی از صرف غذا بین مردم در بیرون از خانه ها نبود و افراد خاصی از اینگونه خدمات خود را بهره مند مینمودند.کافه نادری فرهنگ رستوران و صرف غذا در بیرون از منزل را کم کم در بین مردم ایرانی و افراد پایتخت نشین وارد نمود هرچند که گاهی در تاریخچه های رستوران های دیگر همچون رستورانهای بنامی در مشهد غذا خوری ها به بیش از یکصد سال نیز برمیگردد.

اما در کافه نادری غذاهای فرنگی و نوشیدنی های مختلفی همچون انواع قهوه فرانسه و قهوه ترک و غذاهایی مانند بیفتک و بیف استراگانف و کافه گلاسه را برای ایرانیان سرو نمود که در بین خواص از اقبال خوبی برخوردار گردید.

رستوران های مشهد
رستوران های مشهد

اما رستورانهای مشهد از ویژگی خاصی در سرو غذای درجه یک در بین تمامی رستورانهای کشور برخوردارند تا حدی که بیشتر صاحبین رستورانهای مختلف در سراسر کشور به این موضوع اذعان دارند.مسلما این موضوع مرهون دقت و صرافت نیاکان این شغل در مشهد بوده است.از آنجائیکه شهر مشهد یک شهر زیارتی بوده و در طول سال پذیرای مسافرین بسیار زیادی میباشد ،صنعت غذا و رستوران در مشهد به یکی از ارکان مهم پایه های اقتصادی در این شهر تبدیل شده است.تعداد زیادی رستورانها و کترینگ های مشهد حکایت از رقابت تنگاتنگ آنان با یکدیگر داشته و در این مسیر ییلاقات اطاف مانند طرقبه و شاندیز که بیشتر مردم از آنها به صرف غذا یاد میکنند نیز به مجموعه این رقابت ها در رستورانهای مشهد افزوده شده است.شیشلیک شاندیز در تمام کشور زبانزد عام و خاص است و اگر در هر نقطه رستورانی به غذای شیشلیک خود بخواهد اعتباری دوچندان ببخشد ،اسم شیشلیک شاندیز را در منو به مشتریان عرضه میکند.

از آنجائیکه تعداد واحدهای اقامتی مانند هتل های مختلف در شهر مشهد زیاد است ،این صنف نیز علاوه بر میهمانان خود برای سایزین نیز غذا سرو میکنند که در بین هتل های بنام مشهد برخی غذاهایشان زبانزد بوده و حتی ساکنین شهر مشهد برای صرف غذا گاهی رستوران این هتل ها را انتخاب میکنند.

رستوران های مشهد
رستوران های مشهد

اما از قدیمی ترین رستوران های مشهد میتوان به چلوکباب امید اشاره نمود.دهه های متوالی این رستورانبرای نسل های مختلف مشهدی خاطرات زیادی از خود بجا گذاشته است که البته شاخصه این خاطرات کیفیت بسیار ممتاز غذای آن بوده است و این کیفیت همچنان مشتریان خاص این رستوران را از وفاداران او جدا نمیکند.

البته در رستورانهای قدیمی دیگر که  در صنعت غذا اهرم های کیفیت و قدمت را با یکدیگر دارند باز هم میتوان به نمونه های دیگری اشاره نمود.

رستورانهای رضایی،پسران کریم،معین درباری و رستوران ارم شاندیز و نمونه های دیگر که تجربه هر کدام از استفاده کنندگان ،خاطره ای خاص را به ارمغان گذاشته است.

در سالهای اخیر و با مدیریت های ارزشمند برخی از افراد که به دنبال ایجاد کیفیتی ماندگار در کار خود هستند نیز میتوان به رستورانهای بسیار موفقی اشاره نمود که علی رغم اینکه زمان زیادی از تاسیس آنها نمیگذرد ،اما با حفظ کیفیت خود توانسته اند اعتماد ساکنین مشهد و مسافرین دائمی این شهر را فراهم نموده و برای خود مشتریان دائمی ایجاد کنند.

رستوران خوب در مشهد کم نیست و بسته به ذائقه و سلیقه افراد مختلف میتوان نمونه های بسیاری در غذاهای سنتی و جدید در این مسان جستجو نمود.هرچند ایرانیان علاقه انکارناپذیری در غذاهای سنتی ایرانی همچون چلوکباب دارند ،اما رستورانهای جدید در قالب فست فود توانسته اند سهم زیادی از تقاضای مردم را در این راستا تامین کنند.

البته با بالا رفتن قیمت برخی از ارکان غذاهای سنتی مانند گوشت و برنج ،مسلما قیمت فذای خوب ایرانی همچون انواع کباب ها و دیزی ها و اصولا غذاهایی که به گوشت ختم میشوند را نمیتوان ارزان جستجو نمود و این موضوع یکی دیگر از دلایل اقبال فست فود ها در مقایسه با رستورانها یا بقول قدیمی تر های مشهدی چلوکبابی ها خواهد بود.

رستوران های مشهد
رستوران های مشهد

همانطور که قبلا نیز اشاره شد دو تفرجگاه مهم اطراف مشهد یعنی طرقبه و شاندیز علاوه بر وجود آب و هوای دلپذیر بخصوص در فصول گرم سال ،تولد رستورانهای بسیار معروف و با کیفیتی را در سی سال اخیر به خود دیده اند که بسیاری از افراد منحصرا برای صرف غذا چه ساکنین و چه مسافرین به آنها مراجعه میکنند.

قیمت بالای غذای بسیاری از این رستورانهای مختلف که بخش عمده ای از آنها با فضای باغی همراه هستند به علت کیفیت و شیوه پذیرایی و فضای دل انگیز آنها از مشتریانشان کم نکرده است.

تنوع و ارائه صفات متنوع در این رستورانها به شکلی است که نمیتوان به عنوان مثال بهترین رستوران طرقبه مشهد و یا بهترین رستوران شاندیز مشهد را به صورت مطلق به برندهای خاصی نسبت داد.

از سوی دیگر تولد بی شمار رستورانهای بیرون بر غذا در قالب کترینگ ها به دلیل استقبال مردم در مشهد ،سالهای اخیر با اقبال بسیار خوبی مواجه شده است.زندگی ماشینی و یا قیمت متناسب اینگونه غذاها را میتوان یکی از دلایل اصلی رشد کترینگ در مشهد دانست.هر چنددر برخی از موارد ورود افراد غیر متخصص باعث ارائه کیفیت های نامناسب در این حوزه میگردد ،اما در بین بهترین کترینگ های مشهد نیز میتوان به نمونه های زیادی اشاره نمود.شکی نیست چه در بین رستورانها و چه در بین کترینگ ها دوام و قدمت آنها یکی از دلایل توجیه کیفیت مطلوب ارائه خدمات آنها میتواند محسوب گردد.

رستوران های مشهد
رستوران های مشهد

از آنجائیکه تنوع در غذاهای ارائه شده در رستورانهای سنتی محدود است،اما خلاقیت و حفظ کیفیت مهمترین ارکان موفقیت رستورانها میتواند به شمار رود.هرچند عوامل دیگری همچون شرایط محیطی و دکوراسیون،پرسنل رستوران،دقت در تمیزی،ظرافت در پذیرایی ،قیمت متناسب ،بهره گیری از مواد اولیه مرغوب و بسیاری از نکاتی از این دست در موفقیت رستورانهای مشهد تاثیر زیادی از خود بجا گذاشته است.

منبع:مجله راهنمای شهر

دکمه بازگشت به بالا