موفقیت

فهرست کامل عوامل موفقیت دانش آموزان در دوران تحصیل

در تمامی دنیا و همه جوامع بررسی عوامل موفقیت دانش آموزان یکی از تحقیقات همیشگی با توجه به پارامترهای مختلف محیطی ،خانوادگی ،اجتماعی و … میباشد.همه رهبران سیاسی و اجتماعی دنیا به خوبی میدانند که در صورتیکه دانش آموزان آنها به خوبی هدایت شوند ،مسیر درستی از آینده کشورشان را رقم خواهند زد.
اما در بسیاری از جوامع متاسفانه یکسری عوامل محدود کننده شاید در عدم موفقیت دانش آموزان در موفقیت تحصیلی و به طبع موفقیت های اجتماعی آنان تاثر زیادی از خود نشان میدهد.اما در همین صورت نیز بایستی با بررسی های کامل و جامع نسبت به رفع مشگلات پیش رو اقدام نمود تا هرکدام از دانش آموزان که میتوانند در آینده تاثیرات مهمی در مسیر حرکت جامعه و دنیا از خود بجا بگذارند را تقویت نماییم.
از اینرو بر آن شدیم در مجله راهنمای شهر در یک بررسی جامع عوامل موفقیت دانش آموزان در دوران تحصیل و مناسبات اجتماعی و همچنین موانع پیشرو را با توجه به شرایط مختلف ارزیابی کنیم.

محبت به کودکان
محبت به کودکان

مسلما همت و تلاش خانواده ها در گام اول و در مسیر حرکت و عزم و اراده مدیران آموزشی و پرورشی جامعه برای تقویت قدرت بزرگ اندیشی آینده سازان کشور و جامعه بسیار پر اهمیت است که در جای خود به صورت جامع به آن خواهیم پرداخت.
هدف از این مطلب ارائه فهرست کامل عوامل موفقیت دانش آموزان در دوران تحصیل و شناسایی عوامل محدودکننده به منظور برطرف کردن تا حد ممکن آنها خواهد بود.

بدیهی است در قدم اول این وظیفه خانواده هاست که تا حد ممکن موانع را برطرف نموده و عوامل ایجاد موفقیت را برای فرزندان خود فراهم آورند.
بررسی جوامع پیشرفته نشان میدهد که این کشورها از نظام آموزشی موثر و کارآمدی بهره مند هستند و یکی از نشانه های نظام آموزشی موفق آنها ،رشد و موفقیت دانش آموزان آن نظام میباشد.

هدف تمامی فعالیت های آموزشی ایجاد یادگیری و فراگیری است .یادگیرنده با مطالبی که خواهد آموخت در زندگی اش تغییراتی رخ خواهد داد.در ابتدای کودکی و نوجوانی اهمیت یادگیری توسط خانواده ها میباست مهم تلقی شود تا آنجا که ما از یک نوجوان و جوان انتظار داشته باشیم وی خود به اهمیت موضوع یادگیری و فراگیری احاطه پیدا کند و با توجه به سلایق و علایق خود و البته راهنمایی مشاوران و افراد با تجربه و کارآمزموده و همچنین راهنمایی های صحیح خانواده ها به کسب دانش و مسیر یادگیری با علاقه بیشتری ادامه دهد.

عوامل زیادی همچون وجود اضطراب ،عزت نفس و اعتماد به نفس ،تفکر خانواده ،مسیر های عملی و واکنش های خانواده ،مسائل اقتصادی خانواده ،محیط تحصیلی و زندگی ،مربیان مدارس و بسیاری از این دست عوامل محدودکننده و یا ایجاد اشتیاقدانش آموزان میباشد و تاثیر مستقیمی در این راستا خواهد داشت.البته در عوامل محدودکننده جبری لازم به ذکر است تن دادن به شرایط قهری ،ازنااگاهی و کمبود دانش اجتماعی خانواده در قدم های اول محسوب میگردد و بررسی بسیاری از افراد که مسیر رشد و موفقیت را طی نموده اند و موانع بی شماری در مسیر حرکت داشته اند سبب میشود ،گاه بجای تاکید به عوامل بازدارنده به فاکتورهای مثبت تاثیرگذار بیشتر تاکید گردد.

به طر کلی در چهار دسته میتوان عوامل موفقیت یا موانع را برای دانش آموزان در دوران تحصیل بررسی نمود:

– شناخت عوامل فردی
– شناخت نقش خانواده
– شناخت نقش محیط تحصیل و مدرسه
– شناخت عوامل اجتماعی و محیطی

اما از آنجائیکه هر کدام از این عوامل خود دارای زیر مجموعه های متعددی در عوامل تاثیر گذار میباشند و در بسیاری از موارد این عوامل به یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند ،عوامل مختلف تاثیر گذاری مثبت و منفی در مسیر موفقیت تحصیلی دانش آموزان را بررسی نموده تا هرکدام از افراد و یا خانواده ها فراخور موقعیت و شرایط اختصاصی خود نسبت به بهبود عوامل و رفع موانع اقدام لازم را انجام دهند.

شکی نیست موفقیت در دوران تحصیل دانش آموزان با هر نوع نگرشی بخصوص تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس و کسب آگاهی نسبت به دنیای پیرامون خود باعث موفقیت های بعدی در زندگی این افراد شده و از این دست تاثیرگذاری های مضاعفی که در محیط های اجتماعی و کشور دارند باعث بهبود قدمی توسط هرکدام از افراد برای دیگران نیز خواهد شد.
این موضوع که موفقیت های اصولی هر فرد در سنین متناسب خود باعث تثبیت عوامل تاثیرگذار مثبت در اجتماع میگردد میبایست به یک فرهنگ تبدیل شده و چنانچه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ای مانند ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی را که بررسی میکنیم ،درخواهیم یافت که یکی از عوامل مهم توسعه یافتگی جوامع آنها ،اهمیت به ایجاد زیربناهای توسعه زندگی موفق توسط تک تک افراد است که میتواند در زندگی یکدیگر به صورت زنجیر وار و همانند مهره های دومینو تاثیر دوچندانی داشته باشد.

پایه گذاری اصول برای کودکان
پایه گذاری اصول برای کودکان

اهمیت تربیت قبل از سن مدرسه

 

بدون شک خانواده اولین و مهمترین کانون تربیت فرزندان محسوب می گردد اگر زن و شوهری قبل از تصمیم به بچه دار شدن و با توجه به امکانات موجود برنامه‌ریزی برای روند رشد فرزند خود بنمایند و در گام اول خود آموزش‌های لازم را دیده و مطالعات کافی را در برنامه داشته باشند ، خواهند فهمید که همزمان با ایجاد بسترهای مالی و شرایط ویژه اضافه شدن یک فرد به خانواده و برای اهمیت آن می باید درک درستی از تربیت و القای درست زندگی از دوران قبل از تولد و سپس تولد فرزند خود برای او داشته باشند .

مسلماً و طبق تحقیقات به عمل آمده آرامش والدین به خصوص در دوران بارداری اهمیت فوق العاده ای در بهبود شرایط تولد فرزندشان خواهد داشت و پرهیز از کجروی های زندگی در دوران بارداری و نوزادی فرزند در آینده ای بسیار پر اهمیت است قطعاً تفاوت آشکار بین آینده یک فرزند رشد یافته در فضای آرامش دوران بارداری مادر باغیر آن وجود خواهد داشت متاسفانه گاهی والدین و اطرافیان آنها تصور می کنند نوزادان درک درستی از محیط اطراف خود نداشته و علیرغم اینکه طبق مطالعات انجام شده وجود آرامش در محیط رشد یک نوزاد در بسیاری از پارامترهای رشد جسمی و روحی او موثر خواهد بود.

محبت به اندازه و یکنواخت و به دور از فضاهای هیجانی از لحظه های اولیه تولد یکی از مواردی است تاثیر دو چندانی در آینده مستحکم یک فرزند خواهد داشت متاسفانه در بسیاری از موارد وقتی شرایط زندگی اعم از مسائل مالی و شرایط روحی به نظرم تعادل می‌رسد فرزند نوزاد دچار پر محبتی شده و از سوی دیگر به هنگام ناملایمات زندگی از هر دستی نوزاد و کودک دچار برخی از بی مهری ها می شود غافل از اینکه خود این فرزند در ایجاد شرایط محیطی هیچ‌گونه نقشی نداشته است شاید شما که به نیت موفقیت تحصیلی فرزندتان وارد این مطلب شده تعجب نمایید که دوران تحصیل فرزند به شرایط بارداری مادر مگر چقدر میتواند ارتباط داشته باشد.

حتماً طبق کسب اطلاعات اجتماعی به خصوص با توجه به امکانات در دسترس بودن اطلاعات زیاد بهتر می دانید بسیاری از فاکتورهای اعتماد به نفس و در پی آن عزت نفس از دوران کودکی و خردسالی قبل از مدرسه در روح و شخصیت فرزند نقش میبندد.

بارداری ، یکی از حساس‌ترین بخش‌های زندگی یک زن محسوب می‌شود که پشت سر گذاشتن آن طبق اصول و قواعدی به بهترین نحو امکان‌پذیر است که متخصصان بر این باورند که جنین در حال رشد دوران بارداری مادر متاثر از تغییرات هورمونی مادر خواهد بود و به تبع استرس مادر موجب افزایش ترشح کورتیزول یا همان هورمون استرس شده و نتیجه آن کاهش ضریب هوشی کودک خواهد بود . نه تنها دریافت های علمی که در توصیه های دینی و بزرگان نیز در خصوص آرامش دوران بارداری سفارش های زیادی شده و تاثیرات مستقیم آن را در آینده فرزندان ما را به وضوح بر شمرده‌اند.

حتماً لازم است قبل از بچه دار شدن سوالات خوبی در خصوص شرایط پیش‌رو از یکدیگر( زن و مرد) و از خودمان بپرسیم.

این مسیر با آموزش هایی که می تواند هیچ هزینه‌ای در بر نداشته باشد را در پیش بگیریم تمایل به آموزش همراه قدرتمندی برای پدر و مادرها خواهد بود در همین راستا و با ایجاد علاقه و آموزش دیدن کودک آنها نیز الگوبرداری زیادی از پدر و مادر خود خواهد داشت.

هر چند آموزش نیاز به برنامه ریزی های مدونی دارد اما اگر زمینه آموزش و پرورش در اجتماع زندگی ما کم بوده و به اندازه کافی در دسترس نباشد می باید پدر مادر جوان با علاقه مندی دست به کار شده و خود زمینه آموزش پذیری را در خصوص یکی از مهمترین مسائل زندگی که همانا اضافه شدن یک فرزند به خانواده است را به شکل درستی در برنامه خود بگنجانند .
با جستجو های مختلفی در فضای وب می توان به منابع برای کسب اطلاعات در این زمینه تلاش نمود اما یادمان باشد هر نوع اطلاعاتی شایستگی به کارگیری را نداشته و بایستی حتی الامکان از درستی و تخصصی بودن آن اطلاعات اطمینان لازم را کسب نمود.

البته شایان ذکر است اگر فرزند شما از دوران بارداری و نوزادی گذشته و هم اکنون شما به فکر ساختن آینده وی با اهمیت دادن به موفقیت تحصیلی وی می باشید اصلاً نگران نباشید با تلاش و حوصله بیشتر نواقص گذشته را تا حدود زیادی می توان جبران نمود تا در صورتیکه برخی از عوامل تربیتی و همچنین رشد و نمو جسمی به خوبی رعایت نشده است از این پس با توجه به تغییرات جسمی و روحی زیاد کودکان و دوران اول نوجوانی جبران گذشته را در پیش گرفت.

احترام احترام کلید استحکام شخصیت فرزندان

 

متاسفانه گاهی فراموش می کنیم کودکان از سنین بسیار خردسالی همانند دستگاه های دقیق ضبط تصویر و صدا رفتار خانواده را در ذهن خود میسپارند و به بسیاری از آنها عمل نموده و آن رفتارها را به صورت ناخودآگاه در برنامه زندگی خود در پیش می‌گیرند در بسیاری از خانواده ها اهمیت احترام گذاشتن و انتقال مهم بودن آن به فرزند تنها در تاثیر سلام کردن و یا برخی رفتارهای ظاهری خلاصه می شود جمله هایی مانند مودب باش ، در حرف مردم نپر، تو نگو بگو شما و امثالهم برای بسیاری از ما آشنا هستند اینها همان نوع تربیتی است که گاه تاثیر زیادی در ایجاد احترام گذاشتن و احترام پذیری برای آینده کودک نخواهد داشت . آینده کودکی که وقتی خود را محترم نمی شمارد با عزت نفس پایین دست به گریبان بوده و در پاسخ به برخی محبت های دروغین خود را در اغوای احترام و محبت می بیند .

احترام به کودکان
احترام به کودکان

چاره چیست ؟مسلما بهترین و تاثیرگذارترین نوعی ایجاد احترام در قدم اول احترام زن و شوهر با نیت واقعی و نه تنها تظاهر در کانون خانواده است. همچنین به هنگام حضور فرزند این موضوع از اهمیت دو چندانی برخوردار می‌شود احترام ها اگر از نوع واقعی نباشند فرزند را دچار تضاد نموده و او نیز با شخصیت دوگانه مراحل رشد خود را طی خواهد نمود .
احترام گذاشتن به معنی انتقاد نکردن نیست . انتقاد و شرایط هیجانی که از تاثیر میگیرد، گاه مسیر را به تندخویی ها و بی حرمتی ها می کشند که نتیجه آن به جز فضای متشنج کانون خانواده چیز دیگری به همراه نخواهد داشت .

تصویر ضبط شده در ذهن و روح فرزند با بی احترامی های متعدد باعث می شود که او تصور کند محترم نیست و یا اعضای خانواده او محترم نیستند در این صورت بازیچه دست دیگران خواهد شد که احترام های دروغین را برای وی ایجاد کرده و مورد سوء استفاده های مختلف قرار می گیرد که احترام کافی برخوردار است و با آرامش و به درستی می تواند ابراز وجود نموده و بدون تنش حرف‌ها و عقاید خود را بیان کرده و از حقوق خود با اطمینان دفاع نماید .

این مسیر رشد کودک و نوجوان و جوان است که می‌تواند با احترام نهادن به شخصیت او زمینه از خود باوری محترم بودن را در او دو چندان به وجود آورد اما از سوی دیگر کسانی که قادر به برقراری روابط سالم و اصولی و باعث ایجاد احترام متقابل در زندگی اجتماعی و خانوادگی خود نیستند مسلما از احترام کافی در دوران رشد برخوردار نبوده و از آنان در بسیاری از مسیرهای درست و آرامش بخش زندگی نمیتوان توقع داشت.

هرچند گرفتاری های متعدد از جنس مالی در ایجاد تنش موثر است اما ذات آدم محترم حتی در شرایط سختی مثلاً مالی اگر هم قرار به تغییر باشد با اندکی تغییر همراه خواهد بود و لذا شرایط بیرونی تاثیر زیادی برای یک فرد محترم با ثبات نخواهد داشت.
نکته بسیار پراهمیت در خصوص اهمیت احترام در رشد نموده کودک و فرزند خانواده تاکید به احترام های واقعی است و نه ظاهری .

برای استحکام خانواده و کسب آرامش مورد نیاز به فرزندان برای رشد و نمو سالم و در شرایط روحی ایده‌آل لازم است زن و مرد در قالب زن و شوهر با هر نوع تفکری و با شناخت کافی نسبت به دیگر احترام یکدیگر را حفظ نمایند .

مردها استدلالی بوده و نیاز به احترام های قدرت طلبی ویژه خود دارند در حالی که زنها احساسی بوده و نیاز به همراهی برای بیان احساسات دارند .
حل مشکلاتشان در این بین یکی دیگر از نکات بسیار پر اهمیت آموزش احترام گذاشتن و احترام پذیری برای فرزندان است و عمل به احترام گذاشتن به همه افراد در محیط زندگی فارغ از سن جنسیت و میزان دارایی و موقعیت های اجتماعی بسیار پر اهمیت.
هرچند که در بسیاری از موارد جنس احترام گذاشتن متاثر از مناسبات اجتماعی و موقعیت مالی و جایگاه اجتماعی افراد است اما چنانچه این موضوع برای فرزندان ما نهادینه شود که احترام گذاشتن تنها به شرایط اجتماعی و ثروتمندی افراد است در آینده در صورتی که فرزندمان از وضعیت زندگی معمولی برخوردار باشد ،ممکن است دچار ضعف احترام پذیری شده و رابطه احترام پذیری با موفقیت های اجتماعی و مالی برای وی سرخوردگی های متعدد به وجود آورد این حس احترام به شایستگی ها باعث می شود کودک و نوجوان و جوان خانواده ما برای کسب احترام های واقعی به دنبال شایستگی های واقعی اجتماعی و انسانی بروند تا تنها در پی عوامل ظاهری به دنبال کسب احترام برای خود بگردند.

عوامل موفقیت دانش آموزان
عوامل موفقیت دانش آموزان

 

منبع:مجله راهنمای شهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هفده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا