دانستنی های کسب و کار

افزایش کارایی در کسب و کار در سال جدید با چند روش ساده

آخر هر سال که می رسد بسیاری از مردم که مسئول ، مسئولیتهای مختلفی هستند با خود تصمیم دارند به محض شروع سال جدید کارهایشان را منظم تر و بهتر انجام دهند.
این موضوع در کسب و کارها از اهمیت زیاد تری برخوردار خواهد بود چرا که بسیاری از افراد در کسب و کارشان از برنامه های خود اعم از فروش و گسترش و در نهایت سود قابل برنامه که نیاز داشته اند ، نرسیده‌اند.

و این تنها یک نفر را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد حداقل اگر یک کسب و کار مربوط به یک نفر باشد و شخص دیگری در آن مشغول به فعالیت نباشد که معمولاً اینگونه کسب و کارهای یک نفری اداره می‌شوند کمتر دیده خواهد .شد، یک خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد
مشکلات اقتصادی مسلما در پی خود مشکلات دیگری به وجود خواهد آورد که در حوصله این مطلب نمی کند .

سال جدید شروع شده و هرچند مدت کمی از آن گذشته است بسیاری از ما بهانه هایی برای خالی کردن شانه خود از مسئولیت بهبود کسب و کارمان ابراز می‌کنیم مانند شرایط عمومی اقتصادی پیچیده جامعه فعلی که با آن گرفتاری های مانند یک بیماری همگانی اضافه شده که مزید بر علت قبلی مشکلات اقتصادی را افزایش می‌دهد .

افزایش کارایی در کسب و کار
افزایش کارایی در کسب و کار

واقعیت این است که نمی‌توان این حقایق را نادیده گرفت و حتماً این مشکلات برای همه جامعه بازتابی فراخور هرکدام از ما خواهد داشت، اما این دلیل باعث نخواهد شد که تمام مسیر کسب و کار خود را به شرایط جامعه بسپاریم و هیچ تلاش آگاهانه ای در پیش نگیریم .

البته در این مطلب هدف اشاره به نکات کوچک است که گاهی از چشم‌ها پنهان می ماند ولی در رونق و بهبود کسب و کار موثر خواهد بود و قصد این نیست که به صورت تخصصی هر کدام از ارکان یک کسب و کار موفق را تحلیل کنیم که در مطالب دیگری حتماً تحلیلی برای عوامل موفقیت در کسب و کار به خصوص در شرایط فعلی خواهیم داشت.

بنابراین پس از لحاظ این چند نکته انتظار خواهد بود حتی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی باز هم کسب و کارها تا حدود قابل قبول بهبود پیدا کنند که در آن شرایط مسلما می‌تواند تصمیم‌های بهتری برای گسترش و توسعه کسب و کارها طراحی و به انجام رساند.
البته این چند نکته فراخور هرکدام از کسب و کارها ممکن است نیاز به حذف و اضافه داشته باشد و شرایط با توجه به رسته های شغلی ما میتواند منعطف باشد.

افزایش کارایی در کسب و کار
افزایش کارایی در کسب و کار

۱- اگر شرایط کاری شما به گونه ای است که تاکنون همزمان چند پروژه با هم در کسب و کار خود قبول و آنها را پیش می برده اید، نسبت به این کار تجدید نظر نموده و حتی اگر آنها را قرار است قبول کنید با مشتریان و کارفرمایان اینکار به گونه‌ای برای تحویل قرار بگذارید که مجبور نباشید همزمان با هم چند پروژه را پیش ببرید .

علت اصلی این پیشنهاد به هم خوردن تمرکز و ایجاد دو مشکل در روند پروژه و کارهای شماست. اول اینکه ممکن است کیفیت کار تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یابد و مورد دوم ممکن است از زمان برنامه ریزی شده برای آن کار مدت پروژه بیشتر شده و عملا اتلاف وقتی دوچندان داشته باشید .

۲- اگر جلسات کاری برای کسب و کار خود دارید حتی الامکان آنها را در اوقات غیر مفید روز برگزار نموده تا وقت های طلایی کاری شما به جلسه سپری نشود و حتماً دستورات جلسات را از قبل تعیین نموده تا مدت زمان این گفتگوها ضربه‌ای به وقت کارتان وارد نکند.

۳ – به هر شکلی شده یک لیست از کارهای معوق تهیه نموده و آنها را با شماره اولویت بندی کنید، به خود وقت دهید که هر کدام از آنها فراخور مناسبت هرکدام باید تا چه تاریخی انجام شود و تا لیست اولویت ها که شامل کارهای معوق و کارهای جاری روزهای اخیر کامل نشده ، سراغ تهیه لیست بعدی کارها نروید.
در بسیاری از این روزهای کسب و کارها ، تقاضاهای زیادی برای هر کسب و کار وجود دارد که هنگامی که با سهل انگاری از کنار آنها رد می شویم آن سود و فایده ها و مشتریان ناخودآگاه جذب رقیبان ما خواهند شد.

افزایش کارایی در کسب و کار
افزایش کارایی در کسب و کار

۴-تا حد امکان از انجام کارهایی که توسط دیگران امکانپذیر است به وسیله خودتان اجتناب کنید. فرض کنید کارهای ساده بانکی را می توان به کارکنان مجموعه خود واگذار کنید و وقت خود را به مذاکرات و معاملات تعیین کننده تر اختصاص دهید.

۵- اگرپروژه های بزرگی که در دست دارید و یا پروژه های فعلی شما در صورتی که امکان تقسیم بندی به بخشهای کوچکتر داشته باشند حتما این کار را در برنامه خود قرار دهید. این کار دو مزیت عمده دارد که کمک شایانی برای کسب و کار شماست اولاً با اتمام هر بخش شما و کارکنان تان برای بخش‌های بعدی انرژی مضاعفی پیدا می‌کنید و ثانیاً در حین تقسیم بندی و بخش بندی کارها به این نتیجه خواهید رسید که شاید بخش‌هایی از آن کارها با توجه به اهمیت کمتر شان به دیگران و کارکنان حتی به شکل برون سپاری قابل انجام باشدو در وقت و هزینه‌های شما در معدل کار صرفه‌جویی قابل قبولی فراهم آورند.

افزایش کارایی در کسب و کار
افزایش کارایی در کسب و کار

۶- شرایط کار و زندگی را متعادل نگاه دارید به جز موارد خاص وقت هیچ کدام از آنها را به دیگری اختصاص ندهید.
از مهمترین ارکان یک مجموعه موفق یک مدیر و حتی کارکنان با روحیه متعادل هستند. هنگامیکه که درگیری‌های مختلف ذهنی از زندگی با خود یدک می‌کشید نمی‌توان انتظار داشت تصمیم های مناسبی برای ادامه انتخاب‌های کاری خود بگیرید. بنابراین تعادل در زندگی و کار را در سرلوحه برنامه های موفقیت کاری خود در سال جدید پر رنگ تر کنید .

۷-در صورتی که به رسم خیلی از افراد ، دوستان شما با رفت و آمدهای بدون نتیجه و فارغ از ارتباط با کسب و کار شما وقت شما را در واقع هدر می دهند با روشهای البته با لطافت سعی کنید با آنها وقت های غیر کاری را برای گذراندن دورهم نشینی دوستانه اختصاص و پیشنهاد دهید .
به این ترتیب نه تنها در زمان های طلایی کاری خود ، وقت شما هدر نرفته و شما هنگامی که پر انرژی هستید به کارهای اصلی و سخت خود به خوبی رسیدگی می‌کنید بلکه حتی گذران وقتی با دوستان در ساعات غیر مفید را می توانید از لحاظ وقت و شرایط مدیریت نمایید.

۸- در آخرین روز کاری هفته و به مدت یک الی دو ساعت برای هفته آینده با توجه به نیازها و احیاناً کارهای معوق برنامه ریزی نمایید .
این مسئله باعث خواهد شد شما در شروع هفته برنامه‌های های جاری و آتی خود را بدانید و وقت شما در انبوه کارهای گذشته و آینده هدر نرود و از سوی دیگر در تعطیلات آخر هفته که نیاز به کسب انرژی برای شروع فعالیتهای پر انرژی هفته آینده را بدون نگرانی از درهم آمیختگی کارهای تجاری و کسب و کارتان به راحتی سپری کنید.

افزایش کارایی در کسب و کار
افزایش کارایی در کسب و کار

۹- شبکه های اجتماعی و غوطه ور شدن در آنها متاسفانه نه تنها برای عوامل کسب و کارها بلکه برای همه مردم بسیار دیده میشود، و از پیر و جوان اوقات مفیدی را به هدر می دهد. شما باید صرفنظر از کارهای تجاری که با این شبکه ها دارید و آنها جزء لاینفک کاری شما هستند مانند ارسال و دریافت مدارک و اسناد و تصاویر و غیره از طریق این شبکه ها در رابطه با سایر استفاده ها و کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی و گذرانی در کانال های طنز و مسائل اجتماعی و سیاسی و غیره وقت خاصی آن هم به صورت محدود در انتهای وقتی کاری به آنها اختصاص دهید.

۱۰- با گسترش کسب و کار خود به فضای مجازی عملاً شما بدون هزینه های سرسام آور شعبه های مجزایی برای خود ایجاد کرده که یا این شعبه ها عملاً فروش کالا و خدمات شما را افزایش می دهند و یا حداقل برای شما تبلیغات مثمر ثمری برای حفظ بازار فعلی کسب و کارتان خواهد بود. همه می دانیم که بسیاری از اطلاعات در حال حاضر از طریق فضای مجازی مبادله و بسیاری از مردم تحت تاثیر گفتگو های مختلف تصمیم برای دریافت خدمات و خرید کالاهای خود را از طریق بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به انجام می رسانند
البته ممکن است شما در حال حاضر از این گونه ابزار استفاده کرده باشید اما نتایج حاصل برای شما به ارمغان نیامده باشد که البته در این حال حتما با مشاوره یک فرد آگاه نسبت به شرایط می توانید بازار خود را با افزایش عملکرد
سایت و شبکه های اجتماعی نه تنها حفظ نمایید بلکه افزایش نیز در مرحله های بعدی برای آنها در نظر داشته باشید.

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص گسترش کسب و کارتان در فضای مجازی و یا افزایش عملکرد کانال های ارتباطی شما با مردم در بستر اینترنت و کانالهای شبکه‌های اجتماعی میتوانید با همکاران مجموعه گسترش بازار تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان آنها در این خصوص بهره مند باشید.

تماس با ما

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + شش =

دکمه بازگشت به بالا