ورزشی

ورزش های ایزومتریک چیست و چه فوایدی با خود به همراه دارد؟

ورزشی های ایزومتریک در سال ۱۹۵۳ توسط دو نفر به نامهای هتینگر و مولر معرفی شدند.این نوع از ورزش که با مزیت بزرگ امکان انجام آن در یک محسط ثابت مانند منزل شدنی خواهد بود ،به منظور افزایش قدرت ایستا عضلات بدن و در نتیجه بهبود برخی از مشگلات کاربرد فراوان دارد.

با فشار و کششی که در تمرینات این نوع از ورزش به عضلات وارد میشود و بدون تغییر طول عضله ها و کمک از موانع ثابتی مانند دیوار ،این ورزش شکل میگیرد.

ورزش های ایزومتریک
ورزش های ایزومتریک

تمریناتی برای گردن و بهبود نواقص آن و همچنین سایر عضلات بدن هدف اصلی ورزش ایزونتریک میباشد.معمولا برای بهره وری بهتر از این ورزش ،مربیان آن طوری آموزش ها را پیش می برند تا پس از مدتی افراد بتوانند بالاتنه و عضله های پایین بدن را همزمان بکار گیرند.
یکی از مهمترین فواید این ورزش ها،افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری میباشد.همچنین در برخی از مفاصل که دارای التهاب هایی هستند ،میتوان به مرور زمان و با آگاهی کامل از نوع تمرین تخصصی مربوطه به هر کدام از مفاصل،شرایط را بهبود داد.

ورزش ایزومتریک معمولا برای افزایش قدرت در دامنه های حرکتی مفاصل تمرین های خاصی را طراحی نموده که معمولا هر کدام از مفاصل در دامنه حرکتی معمولی خود و گاها تا ۲۰ درصد بیشتر مورد تقویت قرار گرفته و انتظاری که از آن مفصل میتوان داشت ،برآورده میشود.
از آنجائیکه تمرینات ورزش ایزومتریک در یک موقعیت بدون حرکت انجام میشود ،آنها فقط همان موقعیت مورد نظر را قدرت و بهبود خواهند داد و میبایست با توجه به تمریناتی که کارشناسان متخصص این امر برای افراد پیش بینی و طراحی میکنند ،طیف زیادی از حرکات و تمرینها را انجام داد تا قدرت و دامنه حرکت ناحیه تمرینی بهبود پیدا کند.

ورزش های ایزومتریک

ورزش های ایزومتریک
ورزش های ایزومتریک

اما یک نکته مهم را باید به خاطر داشت و آن هم اینکه با توجه به محدودیت های این نوع ورزش و عامل اصلی که در یک نقطه و با حالت ایستایی انجام میشود،نمیتوان انتظار سرعت در بهبود و افزایش دامنه حرکتی را انتظار نمود.
ماهیچه ها بطور معمول برای کمک به ثبات شرایط منقبض شده که در تمرینات این نوع ورزش عملا به این کار کمک شایانی میشود.
تمرین های ایزومتریک برای اشخاصی که آرتروز دارند معمولا بسیار مفید است و میتوان با استفاده از عضلات برای حرکت دادن مفصل و طیف وسیعی از حرکات تشدید شود.

با توجه به اینکه افرادی که آرتروز دارنداگر از ایزومتریک استفاده کنند بهبودی به سراغشان خواهد آمد،به سمت سایر تمرین های این ورزش نیز کشیده میشوند که عملا موجب تقویت عضلات مورد تمرین واقع میشوند و نتیجه این موضوع عملکرد بهتر بدنی و دامنه های گسترده تر حرکتی خواهد بود.
اما در مشگلات قلبی و فشار خون هم میتوان انتظار بهبود از این ورزش را داشت اما حتما در گام اول میباسیت با پزشک متخصص خود و درگام بعدی با کارشناس ورزشی متخصص و یا فیزیوتراپ مشورت های لازم را نمود.

ورزش های ایزومتریک
ورزش های ایزومتریک

معمولا از صندلی،دیوار،زمین مسطح،و حداکثر یک وزنه متوسط میتوان تمرینات این ورزش را پی گرفت.تمرینات هر کدام از انواع نواحی مختلف معمولا بین ۵ تا ۱۰ بار انجام میشود و در هر بار ۵ ثانیه عضلات در حالت انقباض نگه داشته میشوند.توصیه برای بهره وری بهتر بکارگیری تمرین ها در ۵ روز در هفته میباشد.

در این مطلب بطور مختصر به معرفی ورزش و تمرینات ایزومتریک پرداخته شد ،اما حتما لازم است برای انجام جدی آنها از نظر کارشناسان ورزشی و فیزیوتراپ ها استفاده نمود چرا که ممکن است تحمل درد و انجام حرکات در صورتیکه درست انتخاب نشوند ،منجر به پدید آمدن مشگلات تازه شوند.بنابراین لازم است مانند هر درمان دیگری از خوددرمانی دوری کنیم.

 

منبع:مجله راهنمای شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا