سلامت

چاقی،علل و عوارض چاقی

عوارض چاقی:چاقی یک بیماری خطرناک است که به معنی تجمع بیش از حد چربی در بدن است و فقط به زیبایی ظاهری شما آسیب نمی رساند بلکه یک مشکل پزشکی است که خطر ابتلا به سایر بیماری ها مانند بیماری های قلبی ، دیابت ، فشار خون بالا و برخی سرطان ها را افزایش می دهد .
دلایل زیادی وجود دارد که این روزها اکثر افراد دچار مشکل چاقی می شوند ولی به طور کلی معمولاً چاقی ناشی از ترکیبی از عوامل ارثی ، همراه با محیط و رژیم غذایی شخص است .
خبر خوب این است که حتی اندکی کاهش وزن نیز می تواند خطرات مرتبط با این بیماری را بهبود بخشد یا از آن جلوگیری کند. تغییرات رژیم غذایی ، افزایش فعالیت بدنی و تغییر رفتار می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند . داروهای تجویز شده و دیگر روش های کاهش وزن گزینه ای برای درمان آن هستند .
چاقی زمانی تشخیص داده می شود که شاخص توده بدنی شما (BMI) 30 یا بیشتر باشد. برای تعیین شاخص توده بدنی ، وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر روی مجذور قد خود براساس سانتی متر تقسیم کنید . اگر رقم به دست آمده :
کمتر از ۱۹ بود یعنی کمبود وزن دارید .
بین ۱۹ تا ۲۵ بود یعنی وزن شما طبیعی است .
بین ۲۵ تا ۳۰ بود یعنی اندکی اضافه وزن دارید و در دسته چاقی نوع اول هستید.
بیش از ۳۰ بود یعنی بسیار چاق هستید و چاقی نوع دوم دارید.
برای بیشتر افراد ، BMI تخمین معقولی از چربی بدن ارائه می دهد. با این حال ، BMI به طور مستقیم چربی بدن را اندازه گیری نمی کند ، بنابراین برخی از افراد ، مانند ورزشکاران عضلانی ، ممکن است BMI آن ها در دسته افراد چاق باشد در حالیکه چربی اضافی در بدن خود ندارند .

BMI
BMI

اگرچه وزن بدن از فاکتورهای ژنتیکی ، رفتاری ، متابولیکی و هورمونی تاثی می گیرد ولی به طور کلی چاقی وقتی اتفاق می افتد که کالری دریافتی بیشتر از سوخت و ساز شما در اثر ورزش و فعالیت های روزمره باشد . بدن شما این کالری اضافی را به عنوان چربی ذخیره می کند . به طور کلی ناشی از خوردن زیاد و تحرک کم است . اگر مقادیر زیادی انرژی به ویژه چربی و قند مصرف کنید ، اما از طریق ورزش و فعالیت بدنی انرژی خود را تخلیه نکنید ، بیشتر انرژی اضافی توسط بدن به عنوان چربی ذخیره می شود .
نقش ژنتیک در چاقی
برخی از مردم ادعا می کنند علت چاقی آن ها ژنتیکی است و می گویند”این در خانواده من ارثی است” یا “این در ژن من است”.
در حالی که برخی شرایط ژنتیکی نادر مانند سندرم پرادر-ویلی می تواند باعث چاقی شود اما هیچ بهانه ای وجود ندارد که این افراد نتوانند وزن خود را کاهش دهند .
ممکن است درست باشد که برخی از ویژگی های ژنتیکی که از والدین شما به ارث رسیده اند – مانند داشتن اشتهای زیاد – کاهش وزن را دشوارتر کند ، اما مطمئناً این کار را غیرممکن نمی کند .
علل دیگر چاقی
ارزش انرژی غذا در واحدهایی به نام کالری اندازه گیری می شود. یک مرد فعال برای حفظ وزن سالم روزانه حدود ۲۵۰۰ کالری نیاز دارد و یک زن فعال در روز به حدود ۲۰۰۰ کالری نیاز دارد.
چاقی یک شبه اتفاق نمی افتد. به تدریج در نتیجه رژیم غذایی و شیوه زندگی نامناسب رخ می دهد ، مانند:
خوردن چربی و قند زیاد
نوشیدن زیاد الکل – الکل حاوی کالری زیادی است ، و افرادی که به شدت الکل مصرف می کنند می کنند اغلب دچار اضافه وزن می شوند
نوشیدن بیش از حد بسیاری از نوشیدنی های شیرین – از جمله نوشابه و آب میوه

چاقی یک بیماری اپیدمی
چاقی یک بیماری اپیدمی

 

بررسی علل چاقی

وراثت خانوادگی

ژن هایی که شما از والدین خود به ارث می برید ممکن است بر میزان چربی بدن شما و جایی که آن چربی توزیع می شود تاثیر بگذارد . همچنین ممکن است ژنتیک در میزان اشتهای شما و سوخت و ساز کالری بدن هنگام ورزش ، نقش داشته باشد. البته علل چاقی فقط مربوط به ژن هایی که والدین از خود به اشتراک می گذارند نیست بلکه برخی خانواده ها عادات غذایی نامناسب نیز به فرزندان خود منتقل می کنند.

انتخاب سبک زندگی

رژیم ناسالم و رژیم غذایی با کالری زیاد ، فاقد میوه و سبزیجات ، مملو از فست فودها ، و نوشیدنی های پر کالری از دیگر علل چاقی هستند.

فعالیت بدنی پایین

اگر سبک زندگی کم تحرکی دارید ، درواقع هر روز کالری بیشتری نسبت به سوخت و ساز روزمره خود دریافت می کنید .

بسیاری از افراد مشاغلی دارند که باید دائم پشت میز بشینند همچنین به جای پیاده روی یا دوچرخه سواری به با اتومبیل خود یا وسایل نقلیه جابه جا می شوند .
وزارت بهداشت و درمان توصیه می کند که بزرگسالان هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع داشته باشند . به عنوان مثال ، شما می توانید ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید .

عوارض چاقی
عوارض چاقی

برخی بیماری ها و داروهای خاص نیز از علل چاقی هستند

در برخی از افراد ، علل چاقی می تواند یک دلیل پزشکی از جمله سندرم پرادر-ویلی ، سندرم کوشینگ و سایر شرایط خاص پزشکی باشد . مشکلات پزشکی مانند ورم مفاصل نیز می تواند منجر به کاهش فعالیت شود که منجر به افزایش وزن می شود
همچنین برخی از داروها می توانند از علل چاقی باشند . مانند برخی از داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد تشنج ، داروهای دیابت و استروئیدها.

سن

چاقی در هر سنی حتی در کودکان خردسال ممکن است رخ دهد. اما با افزایش سن ، تغییرات هورمونی و شیوه زندگی خطر چاقی را افزایش می دهد . بعلاوه ، میزان عضلات در بدن شما با افزایش سن کاهش پیدا می کند. به طور کلی ، توده عضلانی پایین منجر به کاهش متابولیسم می شود. اگر به طور آگاهانه آنچه را که می خورید کنترل نکنید و با افزایش سن از لحاظ جسمی فعال تر نشوید ، به احتمال زیاد اضافه وزن پیدا خواهید کرد.

برخی دیگر از علل چاقی

بارداری

افزایش وزن در دوران بارداری متداول است و یکی از علل چاقی شایع است.

ترک سیگار

ترک سیگار اغلب با افزایش وزن همراه است اغلب ، این اتفاق می افتد که افراد برای مقابله با ترک سیگار از مواد غذایی استفاده می کنند. البته در دراز مدت ، ترک سیگار فواید بیشتری برای سلامتی شما دارد. پزشک شما می تواند در جلوگیری از افزایش وزن بعد از ترک سیگار به شما کمک کند .

کمبود خواب

عدم خواب کافی یا خواب بیش از حد می تواند باعث تغییر در هورمون ها شود که اشتهای شما را افزایش می دهد. همچنین ممکن است غذاهای پر کالری و کربوهیدرات را مصرف کنید ، که می تواند به افزایش وزن کمک کند .

فشار روانی

بسیاری از عوامل خارجی که بر روحیه شما تأثیر می گذارد ممکن است به چاقی کمک کند. افراد معمولاً هنگام تجربه شرایط استرس زا بیشتر کالری مصرف می کنند در نتیجه فشار عصبی نیز از دیگر علل چاقی است.

تلاش های قبلی برای کاهش وزن

تلاش های قبلی برای کاهش وزن و به دنبال آن دوباره افزایش وزن ممکن است سبب افزایش وزن بیشتر شود . این پدیده ، که رژیم غذایی یو یو نامیده می شود ، می تواند متابولیسم بدن شما را آهسته کند .

عوارض چاقی

عوارض چاقی
عوارض چاقی

 

عوارض چاقی و راه های پیشگیری از آن

عوارض چاقی چیست؟
افراد مبتلا به چاقی به احتمال زیاد دچار مشکلات جدی در زمینه سلامت جسمی و روحی خود می شوند .برخی از شایع ترین عوارض چاقی عبارت اند از:
بیماری قلبی و سکته مغزی
چاقی باعث می شود فشار خون شما بالا برود و سطح کلسترول غیر طبیعی شود ، که هردو از عوامل خطر بیماری قلبی و سکته مغزی هستند .
دیابت نوع ۲
چاقی می تواند بر نحوه استفاده بدن از انسولین برای کنترل قند خون تأثیر بگذارد وخطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد .
برخی سرطان ها
چاقی ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم ، آندومتر ، تخمدان ، سینه ، روده کوچک ، روده بزرگ ، مری ، کبد ، کیسه صفرا ، لوزالمعده ، کلیه و پروستات را افزایش دهد.
مشکلات گوارشی
چاقی احتمال ابتلا به سوزش سر دل ، بیماری کیسه صفرا و مشکلات کبدی را افزایش می دهد که از متداول ترین عوارض چاقی است.
مشکلات زنان و زایمان
چاقی ممکن است باعث ناباروری و دوره های نامنظم در زنان شود. همچنین چاقی می تواند باعث اختلال در نعوظ در مردان شود .

عوارض چاقی
عوارض چاقی

 

اختلال تنفسی در خواب

افراد چاق به احتمال زیاد دچار این مشکل می شوند . یک اختلال جدی که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه در طول خواب می‌شود .
آرتروز
چاقی علاوه بر تقویت التهاب در بدن باعث افزایش فشار در مفاصل می شود که جزو شایع ترین عوارض چاقی است .

کیفیت زندگی

چاقی می تواند کیفیت کلی زندگی شما را کاهش دهد . ممکن است شما نتوانید بسیاری از کارهایی را که دوست دارید انجام دهید یا ممکن است از حضور در اماکن عمومی خودداری کنید . افراد چاق حتی ممکن است با تبعیض روبرو شوند.
سایر عوارض چاقی که بر سلامت و کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد عبارتند از:
افسردگی
ناتوانی و مشکلات جنسی
انزوا و دوری از اجتماع
راه های پیشگیری از چاقی
جای تعجب نیست که مراحل پیشگیری از چاقی همان مراحل کاهش وزن است: ورزش روزانه ، یک رژیم غذایی سالم
به طور منظم تمرین کنید
برای پیشگیری از چاقی باید هفته ای ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت با شدت متوسط داشته باشید . فعالیت های بدنی مناسب برای شما پیاده روی و شنا سریع است.

یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید

روی غذاهای کم کالری و کم چرب مانند میوه ، سبزیجات و غلات کامل تمرکز کنید. از مصرف چربی اشباع شده خودداری کنید و شیرینی و الکل را محدود کنید. سه وعده غذایی معمولی در روز با میان وعده بخورید . می توانید مقادیر کمی از غذاهای پر کالری و پر چرب را استفاده کنید اما مواظب باشید زیاده روی نکنید و بیشتر اوقات غذاهایی را انتخاب کنید که باعث کاهش وزن و افزایش سلامتی شما می شوند.
وزن خود را مرتباً کنترل کنید. افرادی که حداقل هفته ای یکبار خود را وزن می کنند ، در پیشگیری از چاقی موفق تر هستند. نظارت بر وزن شما می تواند به شما بگوید که آیا تلاش های شما موثر هستند یا خیر .

مقاوم باش

پایبند بودن به برنامه غذایی و ورزشی خود در طول هفته شانس موفقیت طولانی شما را افزایش می دهد .

داروی ارلیستات برای چاقی

معمولاً فقط در صورتی توصیه می شود که از طریق رژیم ، ورزش یا تغییر سبک زندگی موفق به کاهش وزن خود نشدید .
حتی در این صورت ، ارلیستات فقط در صورت داشتن موارد زیر تجویز می شود :
شاخص توده بدنی (BMI) 28 یا بیشتر و سایر شرایط مرتبط با وزن مانند فشار خون بالا یا دیابت نوع ۲
قبل از تجویز اورلیستات با پزشک خود صحبت کنید .
درمان با اورلیستات باید با یک رژیم غذایی مناسب و سایر راهکارهای کاهش وزن مانند ورزش کردن همراه باشد.
معمولاً ارلیستات برای خانم های باردار یا شیرده توصیه نمی شود .

 

 

عوارض چاقی
عوارض چاقی

منبع:مجله راهنمای شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا