ورزشی

بدمینتون و مزایای آن

بدمینتون یکی از ورزش های راکتی است که به دلیل امکانات کم و مختصری برای انجام آن و در عین حال فواید این ورزش برای بدن انسان و حال با نشاطی که معمولا با خود به ارمغان می آورد ،بسیار با اقبال مواجه میشود.
معمولا در غیر از ورزش های تخصصی آن که در زمین های مخصوص انجام میشود ،دو عدد راکت و یک توپ بدمینتون برای شروع این ورزش کافی است و بطور معمول قیمت راکت های معمولی بدمینتون نسبت به بسیاری از وسایل ورزشی از قیمت مناسبتری برخوردار است.

بدمینتون
بدمینتون

ریشه این ورزش مفرح به هندوستان برمیگردد که با تاسیس فدراسیون بین المللی بدمینتون در سال ۱۹۳۴ میلادی با حضور کشورهای کانادا،دانمارک،انگلستان،فرانسه،ایرلند و هلند و برخی از کشورهای دیگر به رسمیت بیشتری شناخته شده و در عرصه های مسابقات بین المللی جدی تر تلقی شد.
در قالب مسابقه این ورزش به صورت های زیر برگزار میشود:
انفرادی مردان
انفرادی زنان
دوبل مردان
دوبل زنان
دوبل میکس(زنان و مردان)

در عرصه مسابقات مسابقه دهندگان بایستی از ویژگی ها و توامندی های زیادی برخوردار باشند تا مسیر مسابقه را به خوبی دنبال کنند.یکی از مهمترین این ویژگی ها سرعت و چابکی میباشد. و معمولا سرعت رکن مهم فائق آمدن در بدمینتون میباشد.
طول زمین مسابقات ۴/۱۳ متر و عرض زمین در یک نفره ۳/۵ متر و در دونفره ۱/۶ متر میباشد.
ارتفاع پایه های تور این ورزش ۱۵۵ سانتی متر میباشد.
با شروع زدن یک سرویس و فرستادن توپ به زمین حریف بازی آغاز شده و معمولا هر کس دو گیم از ۳ گیم بازی را ببرد ،به عنوان برنده شمرده میشود.

بدمینتون
بدمینتون

توپ بدمینتون معمولا دارای سری است که جنس آن از چوب پنبه بوده و با لایه چرمی کامل میشود و این توپ بایستی در حالت استاندارد حاوی ۱۶ عدد پرک باشد که معمولا این پرک ها از بال های غاز تهیه میشود.

بدمینتون برای غیر حرفه ای ها

همانطور که اشاره شد این ورزش از آنجائیکه امکانات زیادی نیاز ندارد و از سوی دیگر با وجود دونفر به راحتی قابل انجام است از استقبال خوبی بین افراد مختلف بخصوص جوان تر ها در مکانهای گوناگونی مانند پیک نیک ها،پارک ها و منازل که دارای حیاط میباشند روبرو میشود.
با توجه به فاکتورهای مختلف این ورزش ،بد نیست به فواید بدمینتون برای افراد غیر حرفه ای که این ورزش را در برنامه همیشگی خود دارند ،اشاره ای بنماییم.

بدمینتون و کاهش وزن و تناسب اندام

با توجه به سرعت بالای فعالیت در این ورزش مفرح ،معمولا با یک ساعت این ورزش حدود ۵۰۰ کالری در بدن سوزانده میشود.وبنابراین با تدوام یکماهه این ورزش بصورت روزانه میتوان انتظار داشت حدود ۵ کیلیوگرم از وزن خود کم کنیم.اما امتیاز این کاهش وزن بوسیله ورزش بدمینتون تناسب اندام افراد خواهد بود چرا که در حین این ورزش بیشتر عضلات بدن درگیر میشود.

 

 

سلامت روان

با توجه به فعالیت شدید این ورزش انتظار میرود هورمونهای آندروفین و تستستورون بیشتر از مواقع عادی ترشح شده و باعثتحرک همه اندامهای بدن میشود و برخی از اندام های در رکود رااز این حال خارج میکند.همچنین با خروج سموم بدن به علت تعریق زیاد حین این ورزش ،احساس سبکی که به اشخاص دست میدهد باعث بهبود خلق و خوی آنها خواهد شد.

بدمینتون و کمک به بهبود سیستم فلب و عروق

البته در خصوص همه ورزش ها همیشه برای سلامت قلب و عروق یکی از مهمترین اهرم های اشاره به مزایای ورزش است ،اما در مورد بدمینتون با توجه به نیاز به امکانات کم و تفریح مناسب و شادابی بعد از ورزش میتوان به شکل ویژه تری به سلامت قلب و عروق بدن نگاه کرد.
کلسترول خون بوسیله ورزش منظم بدمینتون کنترل شده و این یک دستاورد بسیار مهم برای گرفتاران به این مشگل میباشد . از سوی دیگر افراد مبتلا به فشار خون با تایید پزشک معالجشان و انجام این ورزش میتوانند تا حدود زیادی فشار خون خود را کنترل نمایند.

در پایان لازه به یادآوری است که با توجه به مزایایی که از بدمینتون نام برده شد ،پیشنهاد میشود افرادی از خانواده که امکان تحرک دارند در طول هفته حداقل سه بار مبادرت به این ورزش مفرح بنمایند تا سلامت جسم و روان خود را حفظ نمایند.

 

منبع:مجله راهنمای شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا