اخبار

خانه مقبل السلطنه ، امیدوار به دستور کار بازسازی

خانه مقبل السلطنه را به این نام ممکن است بسیاری از مشهدی ها نمیشناسند اما هنگامی که تصاویر آنرا ملاحظه میکنند ،آهی از نهادشان (قدیمی تر های مشهدی ) بر می آید.

خانه مقبل السلطنه
خانه مقبل السلطنه

در راستای کوچه شاهین فر ،یک نمای آجری خشتی که برای قدیمی شناسان بسیار چشم نواز است ،رخ مینماید.
البته در سال ۱۳۸۲ این بنا در فهرستآثار ملی ایران قرار گرفته و در استاد آن ،پیشینه آن به دووران قاجار برمیگردد.
صاحب این ملک ،میرزا ابوتراب خان مقبل السلطنه بوده که در سال ۱۳۱۰ شمسی دار فانی را ودا گفته است.

در تیرماه سال ۱۳۹۹ در مصوبات شورای شهر مشهد ،بسته های تشویقی برای بازسازی ابنیه و خانه های قدیمی و بنام مشهد تصویب گردیده است که از این موضوع بازسازی خانه های قدیمی و بنام شالچی،نوریان و الفتی در برنامه کار قرار گرفته است.

خانه مقبل السلطنه
خانه مقبل السلطنه

هرچند خانه مقبل السلطنه در ایستگاه سراب ارزشی از سایرین کم ندارد،اما به دلیل مسائل تمکلی که ظاهرا صاحبین فعلی آن تمایلی به بازسازی ندارند،مشگلاتی در روند بازسازی در پیش رو داشته است.
به نظر میرسد با گفتگوهای متعدد در حال انجام در صورتیکه شهرداری بتواند آنرا به تملک کامل خود درآورد ،برای بازساازی آن مشگلی پیش رو نخواهد بود.

مسلما مشهدی ها علاقه مند هستند این میراث کهن شهری خود را تا حد امکان حفظ نموده و گاهی با خاطرات آنها ،لذتی برای خود حاصل نمایند.

امیدواریم نه تنها این بنا بلکه تمامی ابنیه میراث گذشته در مشهد به شکلی رسیدگی شوند تا از تخریب آنها جلوگیری به عمل آید که البته این موضوع کار یکطرفه مسئولین شورای شهر و شهرداری نخواهد بود بلکه صاحبین این ابنیه و سایر مشهدی ها علاقه مند بایستی در این مسیر کمک های مادی و معنوی خود را همراه مسئولین نمایند.

 

جمع آوری و تدوین:راهنمای شهر

‫۲ نظرها

  1. سلام
    سالهاست می روم مقابل این ساختمان و گریه می کنم. تمام دوران کودکی و نوجوانی ام در این خانه گذشت. به دلیل نسبت فامیلی مادربزرگم با مرحوم حافظیان، ایشان سالها در این ساختمان زندگی می کردند. با گوشه گوشه ی این عمارت خاطره دارم.
    آرزو دارم بار دیگر داخل آن را ببینم. از سال ۱۳۷۵ تا کنون از دیدنش محروم شده ام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا